Gør din virksomhed mere synlig på nettet med basis-SEO

Mange moderne virksomheder får en stor del af deres kunder gennem onlineeksponering. Uanset om du sælger et fysisk produkt eller en service, er det derfor vigtigt at vide, hvordan du opnår denne synlighed på nettet. Det er her, SEO kommer ind i billedet. Søgemaskineoptimering er arbejdet med at forbedre og forsøge den trafik, der kommer til din webside fra søgemaskinerne gennem organisk søgning, altså via resultater der ikke er betalt med annoncekroner. SEO omfatter optimering af websidens indhold (tekst, billeder og videoer) og sidens struktur og metadata, så det bearbejdes nemmere af søgemaskinerne. Er du grøn inden for SEO, kan du i det følgende læse om basal søgemaskineoptimering af din onlineforretning.

Først og fremmest skal din websides indhold være af høj kvalitet. Hvad høj kvalitet betyder, afhænger af hvad din målgruppe vil have. Indhold kan betyde tekst, videomateriale, guides, billeder og vedledninger. Indholdet skal være unikt og værdifuldt for dine besøgende, som gerne skal blive fanget af det og bruge tid på din webside. Brugen af relevante keywords og fraser i dit indhold, hvor det giver mening, hjælper dig til en bedre placering i søgemaskinerne. Når du benytter dig af keywords, er det vigtigt at gøre det på en naturlig måde. Det er også vigtigt at linke internt mellem ressourcerne på din egen webside, så du sikrer dig, at både søgemaskiner og besøgende finder dem.

Keyword research er en løbende proces, hvor du undersøger, hvilke ord og vendinger din målgruppe bruger, når de leder efter dit produkt. Det er nemlig disse ord og vendinger, du skal forsøge at rangere på i søgemaskinerne. Det gør du ved at bruge dem meningsfuldt i dit indhold, som vi netop har snakket om.

I forlængelse af ovenstående er det en god ide med et værktøj, der giver dig indblik i din websides placering på forskellige søgninger over tid, så du kan se, om du arbejder i den rigtige retning. Det er også vigtigt, at du analyserer dine besøgendes adfærd, når de klikker sig rundt, så du ved, hvor de kommer fra, og hvilke sider de bruger mest tid på.

Teknisk SEO har at gøre med optimering af din hjemmesides tekniske infrastruktur. Under denne overskrift hører sidens hastighed, mobilvenlighed og arkitektur, og hvor let søgemaskinen har ved at crawle (læse og indeksere) dine undersider. 

Eksterne links er også vigtige. Eksterne links kaldes også backlinks og kan bedst beskrives som en slags anbefalinger af dit indhold. Hvis du har mange gode anbefalinger, vil søgemaskinerne også give din webside en bedre placering. Omvendt har det slet ingen eller ligefrem en negativ effekt, hvis anbefalingerne er utroværdige eller kommer fra irrelevante kilder.

Som opsummering kan man sige, at den samlede brugeroplevelse har stor betydning for dine rangeringer. En webside skal være intuitiv at navigere rundt på, reagere hurtigt og fungere godt på mobile enheder som smartphones og tablets. En god brugeroplevelse gør, at dine besøgende bruger længere tid hos dig, og det er et signal, som søgemaskinerne opfanger og tolker positivt.